UA-37300520-1

sâmbătă, 26 ianuarie 2013

CODUL BUNELOR MANIERE

Postarea de azi a fost inspirata de o intrebare pe care am adresat-o ieri pe contul meu de facebook prietenilor mei virtuali. Ii intrebam daca e normal sa ma enerveze ca unele femei isi scot trusa de machiaj in metrou si incep sa se machieze. Toate raspunsurile au facut referire la acest Cod al Bunelor Maniere. Prima data cand am venit in contact cu acest cod a fost, din cate imi amintesc, pe la varsta de 4-5 ani cand mergeam pe strada cu mama si ea ma strangea de mana ca sa salut oamenii. Asa am invatat ca intotdeauna cei mai tineri trebuie sa ii salute pe cei mai in varsta. Cred ca acest Cod al Bunelor Maniere este strans legat de asa numita educatie a celor " 7 ani de acasa". Parintii trebuie sa fie un exemplu pentru copiii lor si din acest punct de vedere.  Cand eram copil, ma enerva sa ii aud pe parintii mei ca imi spuneau: "Nu e frumos sa faci asta", dar trebuie sa recunosc ca aveau dreptate. O matusa de-a mea care e casatorita cu un conte maghiar tine foarte mult la respectarea acestui cod.. De cate ori mergeam la masa la ea trebuia sa stau cu spatele drept si coatele pe langa corp, nu sprijinite de masa, dar mai ales trebuia sa am grija sa nu "sorb" supa sau cafeaua zgomotos. Stiu ca sunt foarte multe reguli in acest cod si e greu sa le respectam pe toate, dar macar minimul de decenta cred ca poate fi atins de oricine doreste acest lucru. Ca profesoara aveam multe discutii cu elevii mei pe aceasta tema. Poate unora li s-au  parut plictisitoare, dar sunt convinsa ca le-au folosit sau le vor folosi pe viitor. Ma gandeam care e cea mai frecventa incalcare a codului bunelor maniere. Cred ca e cea care se refera la convorbirile telefonice, cand cineva iti telefoneaza si nu se prezinta, ba mai mult te si intreba "Cine esti?" Cred ca asta e culmea nesimtirii, cea mai buna dovada a lipsei bunului simt, o dovada a lipsei celor "7 ani de-acasa". Traim in secolul XXI, dar unii oameni inca mai au maniere din Antichitate. Unii ar putea sa ma contrazica si sa-mi spuna ca traim intr-o societate democratica unde fiecare e liber sa faca ce doreste, dar sa nu uitam ca libertatea inseamna intr-adevar sa faci ce doresti, dar cu conditia sa nu ii deranjezi pe ceilalti, sa nu incalci libertatea celorlalti. Deci.....hai sa mai citim din cand in cand Codul Bunelor Maniere :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu